Bangkangan & Jawapan
--------------------

"minyak kereta x boleh pakai kat moto walaupun bkn sintetik
sbb tiada gred jaso MA..
jaso MA adalah badan yg mengkelaskan sesuatu minyak untuk
digunakan pd sistem klac supaya x slip..
sng cite untuk meningkatkan kecekapan klac..



and pasal tukar2 EO tuh sama macam tukar2 petrol la.
Takde lagi kes org tuka brand minyak hitam bole rosak engine.
TAPI, additive dlm EO sume berbeza.
Additive tuh tak dapat bertindak optimum la kalu korang duk tukar2 eo,
dier bercampur ngan bahan yg tak sepatutnya jadi formulasi yg
sepatutnya dah jadi lain so dier lari ler sikit.
Serupa ler minyak petrol, setiap brand ada additive diorang sendiri.
Kalu duk campur petrol, special formula dlm additive diorang tuh
dah lari la so tak dapat full utilized additive ittew.
Tapi ini secara teori and logicnya ler.

Tapi in the end tiada bukti leh menunjukkan tuka EO / petrol
bole rosak engine. Tapi rasenye better stick to one brand ler.
Maka pilihan anda tertakluk kepada kepercayaan anda....."


-------------------------

sarjantulang menjawab :


salam,

yg atas tu agak subjektif sebenarnya.......

firstly: klu cek manual motor(klu masih ada), atau cek pada kulit enjin,
akan tertera pada pages berkenaan EO nih macam nih
" using only EO that certified API Sx or JASO MA...
(x tu utk huruf2 selepas S tuh)....so kalu beli EO motor,
cuba cek kt belakang pack tuh....
akan tertera jugak API Sx dan JASO MA.....

ambik contoh motor aku ler...sagun...kt manual ada tulis,
USING ONLY EO THAT CERTIFIED API SG OR JASO MA......
so boleh pilih salah satu dari rated yg kita nk,atau keduanya sekali....
so selagi aku dapat EO yg rate API SG keatas, maka aku akan guna....
maksud keatas adalah, std API ni akan berubah2.....
huruf belakang lepas S tuh akan sentiasa meningkat....
contoh: lepas SG adalah SH, SJ,SL dan SM

aku dah guna EO kereta dan EO Diesel kt motor aku.....
kesimpulan yg aku dapati, EO Motor menyebabkan enjin aku
menghasilkan satu bunyi knocking yg agak annoying.....
so aku bertukar ke EO kereta....aku dapati bunyi tu hilang....
dan sekarang aku guna EO Diesel dan bunyi tu memang dah tiadaatau kurang.....

aku de wat perbandingan....so lepas aku pakai EO Diesel tu,
aku pakai EO Motor balik....gred yg sama(15w-40).....
aku dapati bunyik knocking tu kembali.....

JASO MA adalah hampir sama dgn API dimana JASO adalah dari JAPAN dan API dari Amerika....


utk yg kedua tuh...berkenaan bertukar2 EO......
the fact is: NOTHING BAD WILL HAPPEN...
Oils are all made out of pretty much the same chemicals,
and nothing really bad will happen....

skdr pandangan aku yg newbies nih....harap maafkan klu ada salah.....

p/s: API standard digunakan pada mana2 jenis EO.....tak kira motor, kereta atau lori...leh cek kt botol EO.....current std rated utk API adalah SM....so klu dapat EO yg de state API SM, maka mana2 motor leh guna....pastikan anda membaca manual anda sebelum menggunakannya.....dia akan state kt botol EO tuh: API SM/JASO MA

yg baik datang dari Allah, yg buruk dari aku yg serba kekurangan


sarjantulang 

Jawapan Otai HDEO Sarjan Tulang

Info Dari : http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?threadid=166635

Comments

Popular posts from this blog

Senarai Ejen Petro Canada Malaysia